Demo

Fasciatherapie

Info: www.fasciatherapie.fit/patienten

Fascia

Fascia is een verzamelnaam voor verschillende bindweefselstructuren in het lichaam. Vliezen rond spieren, botten en organen, pezen, peesplaten, kapsels en banden worden tot de fascia gerekend. De trekvaste vezels verbinden alles met alles, van top tot teen en van oppervlakkig tot diep. Eén groot driedimensionaal netwerk …

De laatste jaren is er vanuit de wetenschap een toenemende belangstelling voor fascia, omdat het een zelfstandig functionerend orgaan blijkt te zijn, dat niet alleen alles met elkaar verbindt, maar ook vocht en informatie uitwisselt. Het speelt daarmee een belangrijke rol bij (chronische) pijn en informatie-overdracht in het lichaam (o.a. houding en coördinatie).

De gel-achtige structuur van de grondsubstantie van het bindweefsel kan veel water aan zich binden, zodat het als smeermiddel functioneert tussen wrijvende weefsellagen. Tijdens beweging is de gel zacht, maar zonder beweging wordt het stroperig en plakkerig…. een voorstadium van verkleving. Een goed gebalanceerd en gehydrateerd fasciaal netwerk zorgt voor bewegingsvrijheid, comfort en vitaliteit, kan grote krachten opvangen en is  zeer veerkrachtig.

Problematiek

Steeds meer wetenschappelijk bewijs toont aan dat (chronische) pijn veroorzaakt wordt door verzwakking van de fascia.  Veel sportletsels zijn feitelijk microtraumata of overbelasting van het fasciale systeem. De pijn zit niet in de spier maar in het bindweefsel. Blessures, bewegingsarmoede, ongunstige (werk)houdingen en stress kunnen het fasciale systeem uit balans brengen.  Pijnpunten, verhardingen en verklevingen zijn hiervan het gevolg, wat weer leidt tot bewegingsbeperkingen. Een beschadiging/verkleving kan op de plaats zelf problemen veroorzaken, maar ook (via de fasciale ketens binnen het netwerk) op een plaats elders.

Therapie

De vernieuwde inzichten hebben geresulteerd in de ontwikkeling van nieuwe behandelmethoden. Fasciatherapie is een methodisch concept om fascia problematiek binnen het houdings- en bewegingsapparaat te diagnosticeren (specifiek onderzoek) en te behandelen. De behandeling bestaat uit een combinatie van mobiliserende technieken (met de hand of m.b.v. tools), taping, integratie van herwonnen mobiliteit (oefeningen en evt. training/fasciale fitness).

De fascia in een betere conditie brengen zal resulteren in afname van klachten, verbeterde houding, efficiëntere bewegingspatronen en vergrote belastbaarheid door toename van veerkracht.

Tel: 010 - 41 91 353
info@vonderfysiofit.nl