Demo
  • beweegprogramma
  • beweegprogramma
  •      Knie beperkt ? ...de cranck wordt aangepast

Vliegwieltraining

Vliegwieltraining is anders:

Leuker / Effectiever / Functioneler / Specifieker…

En het helpt!

Je wordt:  Sterker / Sneller / Veerkrachtiger / Belastbaarder…

Vliegwieltraining heeft een ander effect op de spieren dan ‘normale’ traditionele krachttraining met gewichtschijven. Bij de meeste krachtapparatuur wordt gewerkt met een vaste weerstand (de schijf). De terugweg van de beweging is daarbij altijd makkelijker voor de spieren dan de heenweg. Bij vliegwieltraining is de terugweg relatief zwaarder (‘excentrische overload’) en dát geeft een groot trainingseffect.

De toename van spiervolume bijvoorbeeld is vrijwel 2x zo groot (hyperplasie).

De ‘excentrische overload’ is m.n. een goede prikkel voor het bindweefsel van de spier en pees (myofascia). Die wordt sterker.En dat is fijn, want daar word je belastbaarder én veerkrachtiger van.

Vliegwieltraining is daarmee heel goed toepasbaar bij instabiliteitsklachten, maar ook als hersteltraining na - en preventie van blessures. Blessures zijn nl. vrijwel altijd gelegen in het bindweefsel van de spieren en pezen en niet zozeer in de spiervezels zelf.

Bij vliegwieltraining zijn de gewichtschijven vervangen door een vliegwiel, op een as gemonteerd. Via een koord zet je de schijf in beweging.Het werkt als een jojo, maar nu sta jij aan het eind van het koord en is het vliegwiel gefixeerd.

Hoe harder je trekt, hoe harder het vliegwiel terugtrekt … en dat moet je tegenhouden!

De weerstand is variabel in tegenstelling tot een gewichtschijf. We meten niet de ‘kracht’ maar het ‘vermogen’ dat je levert. Vermogen is kracht x snelheid.
De energie die je erin stopt, krijg je terug … je traint exact op je eigen maximale niveau.
 
M.b.v. een sensor en de ‘smartcoach software’ is op een monitor te zien hoeveel vermogen je levert tijdens de heen – en terugweg én of de ‘excentrische overload’ voldoende groot is. Je ziet daarop ook meteen of je vooruitgang boekt door de training.
Met de FyzzioKinetic ‘Pull’ en ‘Box’ is het mogelijk om het gehele lichaam te trainen in functionele bewegingsketens. Er is veel bewegingsvrijheid, 3-dimensionaal en alle gewrichten binnen de keten doen mee. Dat maakt de training zeer functioneel voor al je dagelijkse handelingen (ADL) en is ook heel goed sportspecifiek te maken (specificiteit). Vliegwieltraining is een stap voorwaarts op het gebied van functioneel trainen. Geschikt voor een zeer brede groep mensen … met een ADL hulpvraag of een sportspecifieke hulpvraag.
Daarnaast is vliegwieltraining erg leuk om te doen en een zeer welkome variatie op de bekende (soms saaie) traditionele krachttraining. Omdat deze vorm van trainen ruim inzetbaar is bij veel verschillende klachten, is het waarschijnlijk ook iets voor jou.
 
Vraag je fysiotherapeut om advies en begeleiding … je zal de smaak snel te pakken hebben!
Misschien is vliegwieltraining voor jou (nog) net een stapje te ver? In de FyzzioKinetic corner staat ook de ‘Stix’. Hiermee kan je m.b.v. buigbare stokken van verschillende weerstanden ook effectief en functioneel werken aan spierkracht en (core)stabiliteit.
 
 
 
 
 

Vliegwieltraining